Norman Doidge: A változó agy

 

fb_img_8574842518742365749.jpg

 

 

Elképesztő történetek az agykutatás élvonalából.

 

 

Régóta érdekelnek azok az olvasmányok, amelyek az elme rejtelmeivel, az agy működésével kapcsolatosak. Mi vonz ezekhez a könyvekhez? A titokzatosság, mert hiába tudunk egyre többet, mégis hatalmas rejtély övezi még mindig mind az elme, mind az agy működését. Engem meg érdekelnek a titkokkal, rejtélyekkel teli kötetetek. Izgalmas dolog felfedezi ismertlen területeket.

 

Norman Doidge: A változó agy című könyve egy olyan olvasmánynak látszott, ami erősen beleesik az érdeklődési körömbe. Fogalmam sincs mikor figyeltem fel rá, csak azt tudom, hogy akkor, amikor felfedeztem, nem vettem meg, de megjegyeztem magamnak. A napokban történt, hogy egy internetes rendelést mentem átvenni egy könyvesboltba, és jó szokásomhoz híven körülnéztem az üzletben. Ekkor akadt meg a szemem ezen a könyvön, ami már régóta érdekelt. Abban a pillanatban, amikor megláttam a borítóját, éreztem, hogy nem hagyhatom ott a boltban, mindenképpen el kell hoznom magammal, mert most jött el az ideje, hogy elolvassam.

 

Amikor végre kinyitottam, és belekezdtem a könyvbe – noha nem egy szórakoztató irodalomi olvasmány – mégis képes volt egy pillanat alatt magával ragadni és különös módon nem leterhelő volt elmerülni benne, hanem felüdülés. Képes volt kikapcsolni a mindennapok fárasztó, rohanással teli világából.

A plaszticitás ősidők óta fontos jellemzője agyunknak, mely sokkal nyitottabb rendszer, mint azt valaha is gondolni mertük volna, és a természet rendkívül sokat tett azért, hogy segítsen nekünk érzékelni és befogadni a környező világot. Olyan agyat adott, amely úgy képes fennmaradni, hogy önmagát változtatja meg.

Lenyűgöző dolgokról olvashattam ebben a kötetben, amely betekintést nyújtott az agykutatás múltjába, jelenébe, jövőjébe.

Elképesztő volt azzal szembesülni, hogy mi mindenre képes az agyunk, hogyan tud változni sokszor kimozdíthatatlan állapotokból is.

Tágultak az ismereteim, olyan dolgokra világított rá a könyv, amelyek által sok minden más megvilágításba került.

 

Például ott van az, hogy miért fontos, hogy ne siettessük kisgyermekkorban a különböző készségek elsajátítását, miért ne maradjanak ki lépések. Vagy a másik, hogy milyen fontos feladata van az iskolának, a tanároknak a kisgyermekek fejlődése terén. Nem csupán írni, olvasni, számolni tanulnak meg, hanem bizonyos módszerek jelentősen segítik a fejlődésüket. Már értem miért olyan lényeges a memoriterek tanulása, vagy az, hogy rendezetten, szépen igyekezzenek írni a gyerekek.

De ott van még az is, hogy mennyi minden befolyásolhatja idősebb korban a szellemi frissesség megőrzését, és mennyire fontos nemcsak a szellemünk, de a testünk karbantartása, edzése is.

Ez csak néhány pont, ami jobban megragadott, de az első mondattól az utolsóig rendkívül érdekfeszítő olvasmány volt.

 

A szerző különböző eseteken keresztül mutatta be az agy felépítését, működését, és annak változékonyságát. Az agy plaszticitásának nem csupán a csodáit ismerhettem meg, hanem felhívta a könyv a figyelmet a veszélyeire is, mert igen, vissza lehet élni vele.

 

Összességében elmondhatom, hogy igazán érdekfeszítő olvasmány volt, ami segít abban, hogy jobban odafigyeljek az életemre, hogy tudatosabb legyek.

Csupán pár dolgot említettem, amiről olvastam, de igazság szerint az első betűtől az utolsóig igazán lenyűgöző minden, amiről szó esett. Oldalakon keresztül tudnék írni arról mi mindenről van szó ebben a könyvben, és miért is ajánlom mindenkinek. Hosszú lenne, inkább azt mondom szerezzétek be és olvassátok. Higgyétek el megéri!

 

Fülszöveg:

 

Az agy képlékeny, élő szerv, amely képes megváltoztatni önnön szerkezetét és működését. Az idegrendszer kutatásának e minden bizonnyal legfontosabb felfedezése, az úgynevezett neuroplaszticitás alapjaiban cáfolja meg azt az évszázadok óta vallott elképzelést, miszerint a felnőtt agy képtelen a változásra. Ez a felismerés reményt kínál azoknak, akik szellemi korlátokkal vagy gyógyíthatatlannak vélt agykárosodással küszködnek, ugyanakkor az egészséges agyra vonatkozó ismereteinket is gyarapítja.

Dr. Norman Doidge lenyűgözően érdekes esettanulmányokkal mutatja be, milyen döbbenetes mértékű fejlődést értek el olyanok, akiknek állapotát más szakemberek már reménytelennek nyilvánították. Megismerünk egy fél aggyal született nőt, akinek másik agyféltekéje úgy alakult át, hogy teljes agyként működjön, vakokat, akik látni tanulnak, olyan személyeket, akiknek megfiatalították idősödő agyát, vagy eltüntették kínzó fantomvégtag-fájdalmait. Az agy változásra való képességének felismerésével jobban megérthetjük az olyan titokzatos jelenségeket is, mint a szerelem, a szexuális vonzalom vagy az ízlés. E könyvet olvasva egyszer s mindenkorra megváltozik az ember természetéről és lehetőségeiről alkotott képünk.

 

 

A könyv beszerezhető a Park Könyvkiadó webáruházából és a nagyobb könyvesboltokból.